12 - 16 oktober: Week van de Palliatieve zorg

11 oktober 2024 om 10:17 by Hospice Duurstede

In Nederland wordt jaarlijks de Week van de Palliatieve Zorg georganiseerd. Dit is een week waarin extra aandacht wordt gevraagd voor de zorg die mensen in hun laatste levensfase ontvangen. Palliatieve zorg richt zich niet alleen op het verlichten van lichamelijke klachten, maar ook op de emotionele, sociale en spirituele ondersteuning van patiënten en hun naasten.

Wat is palliatieve zorg?

Palliatieve zorg richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van leven, zowel fysiek als emotioneel. Het biedt lichamelijke, psychische, sociale en spirituele ondersteuning aan mensen die ongeneeslijk ziek zijn. Denk aan pijnbestrijding waardoor iemand nog in de tuin kan werken, of hulpmiddelen waarmee iemand kinderen of kleinkinderen naar school kan brengen. Daarnaast biedt palliatieve zorg emotionele steun, bijvoorbeeld door gesprekken met een psycholoog of geestelijk verzorger, en sociale interactie met lotgenoten.

Waarom is palliatieve zorg belangrijk?

Palliatieve zorg helpt patiënten om hun leven zo goed mogelijk voort te zetten, ondanks hun ziekte. Hoe eerder deze zorg wordt ingezet, hoe beter de kwaliteit van leven voor patiënten en hun naasten. Patiënten ervaren bijvoorbeeld minder angst of depressieve gevoelens, kiezen minder vaak voor agressieve behandelingen en leven soms zelfs langer door betere symptoombestrijding. Bovendien hoeven zij minder vaak naar het ziekenhuis en is er een kleinere kans op ongewenste ziekenhuisopnames of overlijden in het ziekenhuis.

De cruciale rol van zorgverleners

Zorgverleners spelen een belangrijke rol in het informeren van patiënten over palliatieve zorg. Zij zijn vaak de eerste bron van informatie voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn. Het is daarom van belang dat zorgverleners goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden van palliatieve zorg, zodat zij hun patiënten tijdig de juiste ondersteuning kunnen bieden.

Bekend maakt bemind

Helaas is palliatieve zorg nog niet bij iedereen bekend. Uit cijfers blijkt dat tweederde van de bevolking in de laatste levensfase behoefte heeft aan deze zorg, maar niet iedereen weet wat het precies inhoudt of dat het beschikbaar is. Tijdens de Week van de Palliatieve Zorg worden daarom door het hele land activiteiten georganiseerd om deze zorg beter bekend te maken. Zorgorganisaties openen hun deuren, er zijn lezingen en webinars, en zorgverleners worden ondersteund in hun kennis over palliatieve zorg.

Palliatieve zorg is een waardevolle en dankbare vorm van zorg die mensen in hun laatste levensfase helpt om in waardigheid te leven en afscheid te nemen. Het doel van deze week is om ervoor te zorgen dat niemand meer palliatieve zorg misloopt en dat iedereen de kans krijgt om met goede ondersteuning deze laatste fase van het leven door te brengen.

Bron: Palliaweb - Week van de Palliatieve Zorg.