Koken en de Hospice

7 december 2022 om 20:27 by Hospice Duurstede

Liefde gaat door de maag, ook in de Hospice
Laatst vertelde een partner van een overleden gast een dierbare herinnering. Met gedempt licht en kaarsen op tafel dineerden zij samen privé met de deur dicht. Zij was dankbaar dat twee van onze vrijwilligers de tafel netjes hadden gedekt en dat de favoriete maaltijd van haar partner was bereid.

Kokkerellen in de Hospice: tips uit de keuken
Onze gasten hebben vaak niet meer zo’n trek in een uitgebreide maaltijd. Dan biedt de filosofie van de ‘nouveau quisine’uitkomst. Deze Franse kookstijl gaat uit van kleine porties die aantrekkelijk worden opgediend. Deze aanpak voorkomt bovendien dat je ingrediënten moet weg gooien. Neem het voorbeeld van de gast die zo genieten kan van een lekkere biefstuk. Bij de slager kun je ook een kleintje kopen....

En een pannenkoek? Bak die in het kleinste pannetje uit onze keuken. Maar zoals gezegd het eten ‘moet’ ook aantrekkelijk zijn. Dus bak bijvoorbeeld twee kleine pannenkoekjes. Een hartige met een beetje gesnipperde kaas en ham. En de ander met stroop of jam.

Sommige gasten kunnen of willen soms alleen nog maar gepureerde maaltijden. Ook die kun je mooi opdienen. Door de puree in laagjes over het bord te draperen met bijvoorbeeld met een stukje tomaat of peterselie. En dan zal de gast de peterselie of tomataat wellicht niet opeten, maar het geeft wel cachet aan de maaltijd.

En hoe eenvoudig ook, maar een bakje vla heeft met een beetje jam in het midden van het schaaltje een aantrekkelijker uiterlijk. Net zoals de appelmoes met de kers bij Van der Valk (vroeger dan).

Ook leuk is de maaltijd te serveren met een bloemetje in een vaasje en natuurlijk op een verwarmd bord. Een klein beetje aandacht maakt al een enorm verschil.