Nieuwsbrief onderwerp

Hospice Duurstede verkoopt weer 3D-kerstkaart

Vanwege de enthousiaste reacties vorig jaar verkoopt Hospice Duurstede dit jaar weer de 3D-kerstkaart. Het ontwerp is ook dit jaar gemaakt door onze en bekende Wijkse vormgever Anton Rekké. De unieke kerstkaarten zijn verkrijgbaar tijdens de kerstbomenverkoop op zaterdag 10 en 17 december bij de Welkoop en Karwei. Ook zijn ze tot de Kerst dagelijks te koop bij Bloemenshop de Heul en bij Dorestad Bloem & Kado aan het Sluishoofd. Op de website kan de kaart eveneens worden besteld. Deze kerstkaart is een sieraad tussen de andere kerstkaarten!

Hospice Duurstede is voor haar werk voor 15% afhankelijk van giften en donaties en hospice-voorzitter Jaap Remme beveelt de kaartverkoop van harte aan: “Met de opbrengst kunnen we iets extra’s doen om het verblijf van onze gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Bijvoorbeeld de aanschaf van extra hulpmiddelen om doorliggen te voorkomen of om gasten pijnloos te kunnen verplaatsen in bed” .
De stands bij de Welkoop en Karwei worden op 10 en 17 december bemenst door vrijwilligers, bestuursleden en enkelen die speciaal voor deze actie hun steentje bij willen dragen.

Kerstborrel voor vrijwilligers op 16 december

Op 16 december is er weer een kerstborrel voor de vrijwilligers. We houden de borrel van 16:30 tot 18:00 uur in Theater Calypso. Het bestuur is blij dat we elkaar na twee corona-jaren weer tijdens een gezellig samenzijn in kerstsfeer ontmoeten!

Koken en de Hospice

Liefde gaat door de maag, ook in de Hospice
Laatst vertelde een partner van een overleden gast een dierbare herinnering. Met gedempt licht en kaarsen op tafel dineerden zij samen privé met de deur dicht. Zij was dankbaar dat twee van onze vrijwilligers de tafel netjes hadden gedekt en dat de favoriete maaltijd van haar partner was bereid.

Kokkerellen in de Hospice: tips uit de keuken
Onze gasten hebben vaak niet meer zo’n trek in een uitgebreide maaltijd. Dan biedt de filosofie van de ‘nouveau quisine’uitkomst. Deze Franse kookstijl gaat uit van kleine porties die aantrekkelijk worden opgediend. Deze aanpak voorkomt bovendien dat je ingrediënten moet weg gooien. Neem het voorbeeld van de gast die zo genieten kan van een lekkere biefstuk. Bij de slager kun je ook een kleintje kopen....

En een pannenkoek? Bak die in het kleinste pannetje uit onze keuken. Maar zoals gezegd het eten ‘moet’ ook aantrekkelijk zijn. Dus bak bijvoorbeeld twee kleine pannenkoekjes. Een hartige met een beetje gesnipperde kaas en ham. En de ander met stroop of jam.
Sommige gasten kunnen of willen soms alleen nog maar gepureerde maaltijden. Ook die kun je mooi opdienen. Door de puree in laagjes over het bord te draperen met bijvoorbeeld met een stukje tomaat of peterselie. En dan zal de gast de peterselie of tomataat wellicht niet opeten, maar het geeft wel cachet aan de maaltijd.
En hoe eenvoudig ook, maar een bakje vla heeft met een beetje jam in het midden van het schaaltje een aantrekkelijker uiterlijk. Net zoals de appelmoes met de kers bij Van der Valk (vroeger dan).
Ook leuk is de maaltijd te serveren met een bloemetje in een vaasje en natuurlijk op een verwarmd bord. Een klein beetje aandacht maakt al een enorm verschil.

Wijkse Horeca steunt Hospice Duurstede

De Wijkse Horeca steunde vele jaren Hospice Duurstede met hun `koffieactie`. De laatste twee jaren had de Horeca het door de Corona moeilijk en was er weinig financiële ruimte voor een dergelijke actie. Dit jaar sloegen ze de handen weer ineen en leverde hun actie het mooie bedrag van € 800,00 op!

Aan de Hospice hebben 16 ondernemers een donatie gedaan: Davini Wijnbar, Restaurant Het Terras, Cafe Ome Ko, Cafe 't Hoff, Familie Restaurant De Jonge Graaf, Thuys in Wijk, Eetcafe Dorestad, Restaurant Torbijn, Restaurant 't Klooster, Hotel Restaurant O.T.T.O, Hotel Brasserie Florian, Eetsalon De Heul, Cafe restaurant De Engel, Eten en drinken De Veldpoort, Cafetaria Tiggie's Corner, IJssalon Verheggen!
Het bestuur is zeer blij met dit bedrag en dankt alle ondernemers hartelijk voor hun bijdrage!

Vrijwilligerscolumn: Cor van Echtelt

Cor is vanaf de oprichting van de hospice penningmeester. Al voor de opening op 1 maart 2013 was hij met de medebestuursleden actief om de hospice tot stand te brengen. Aangezien wij – en waarschijnlijk ook vele lezers - geen idee hebben, wat er allemaal bij zijn bestuursfunctie komt kijken, kwamen onze vragen vanzelf.
Wij zijn benieuwd of zijn werk raakvlakken had voor zijn penningmeesterschap met onze hospice en hoe hij bij het bestuur is gekomen.Cor is gepensioneerd en heeft bij een accountantsbureau gewerkt. Als accountant zijn penningen hem dus niet vreemd.

“Jan Oechies was de eerste die pleitte voor de komst van een hospice in Wijk bij Duurstede.Via Annelies Huffmeijer (voormalig bestuurslid) kreeg ik de vraag om toe te treden tot het bestuur voor de oprichting van een hospice hier ter plaatse. Dat zag ik wel zitten. Daarna zijn we op zoek gegaan naar andere bestuursleden. Jaap Remme (door mij) en Ben Dik (via Annelies gevraagd) zijn toen benoemd als respectievelijk voorzitter, secretaris en ik als penningmeester.”
Veel voorwerk verricht
”We zijn veel op pad geweest om bij andere hospices te horen en af te kijken hoe zij het doen. Daar hebben we veel aan gehad.””

Aanvankelijk terughoudende reacties
“De artsen zagen onze plannen aanvankelijk niet zitten. Een herstellingshuis was een betere optie, vonden zij. Daar konden mensen, die thuis geen hulp hadden, dan verblijven om te revalideren van bijvoorbeeld een beenbreuk. Met de gemeente waren we ook in overleg om passende ruimte te vinden. Met Conny van Tol was ik verantwoordelijk voor de huisvesting binnen ons bestuur. Volgens de VPTZ (vrijwillige palliatieve zorg) was het niet nodig om in Wijk een hospice te starten. In de nabije omgeving waren er voldoende.”
Toch doorgezet
“Twee appartementen vormden onze eerste huisvesting. Mooie kamers voor de twee gasten, weinig ruimte voor Maureen en de vrijwilligers. In een van de kamers is na enige tijd een scheidingswand met de keuken gemaakt. Hierdoor was er voor de gast in deze kamer en de vrijwilligers meer privacy.”

Op zoek naar passende ruimte
“In die eerste jaren is veel overleg met de gemeente geweest. Maar een passende ruimte was niet te vinden. De Willem Van Abcoudestichting heeft toen het huidige gebouw gekocht. Deze stichting staat voor maatschappelijk werk gericht op specifieke groepen. Wij huren het gebouw van de stichting.”
Het gebouw vormde eerst het onderkomen van een aantal artsen. Dat betekende, dat er enorm verbouwd moest gaan worden.
“Met Frans van der Tol vanuit de hospice, Jan Meuleman vanuit de Abcoudestichting voor de bouwkundige zaken en Sjaan Schreuder voor de inrichting en met natuurlijk Maureen hebben we heel constructieve vergaderingen in een goede sfeer gehad. Deze enthousiaste groep heeft een mooi onderkomen voor gasten, coördinatrice en vrijwilligers tot stand gebracht.

Het gebouw is energie neutraal
“Dat is zeker in deze tijden heel fijn! We zijn als bestuur heel blij en ook een beetje trots op ‘ons’ gebouw.”
Financieel gezond
Als je de penningmeester mag interviewen ben je benieuwd naar de stand van de financiën. “We staan er niet slecht voor. We hebben twee inkomstenbronnen: het aantal gasten per jaar (voor de overheidssubsidie) en het aantal ligdagen van de gasten. Op grond van het gemiddelde aantal gasten van de afgelopen drie jaar wordt de overheidssubsidie bepaald voor het huidige jaar. De gasten betalen per dag een bedrag dat nodig is, om de hospice draaiende te kunnen houden.”

Subsidievoorwaarden
“We moeten ons ook houden aan subsidievoorwaarden van de overheid. Zo moeten we het aantal gasten opgeven en moeten we deelnemen aan de overleggen van de VPTZ.”
We hebben het idee, dat er toch meer financiële input nodig is
“Dat is zeker zo. Sponsoren hebben we nodig. We hebben in het verleden geprobeerd een zorgverzekeraar te strikken als sponsor. Dat zou ons – naar bleek - afhankelijk maken. Die zou dan zorgtoezichthouder worden. Dat was dus niet onze bedoeling en ook niet van de verzekeraar. Maar er zijn wel sponsoren die ons enorm hebben geholpen: het lokale bedrijfsleven en Roparun hebben veel voor de inrichting gesponsord. Verder zijn er ook verschillende acties gehouden, verrassende giften van nabestaanden en de Vrienden van de hospice brengen ook geld in het laatje. Uiteindelijk moeten we toch 15% van ons jaarbudget met giften en acties zien op te brengen.”

Besturen op afstand
Tot slot zijn we benieuwd hoe het op afstand besturen bevalt. “Maureen is de schakel tussen de vrijwilligers en het bestuur. Wij hebben gekozen voor het zo goed mogelijk faciliteren van de organisatie en voor besturen op de achtergrond. Mocht iemand met iets zitten, dan hebben we in Willem van Erp een goede vertrouwenspersoon.

Wat ik tot slot nog wel wil zeggen, is dat wanneer ik hier binnen kom, er geen droefenis heerst, wel is de sfeer passend. En een kop koffie wordt me altijd aangeboden en dat gaat er altijd in!”
We hebben een prettig interview gehad met een enthousiast bestuurder, die van wanten weet, bereid is nog lang aan te blijven (maar de statuten verhinderen dat) en zich voortdurend zal inzetten voor onze hospice! Cor hartelijk dank en nog veel plezier in je bestuursfunctie!
Loes en Jos

Emballagepaal bij Albert Heijn en Jumbo

In de maand november en een deel van oktober mocht Hospice Duurstede gebruik maken van de emballagepaal bij de Albert Heijn aan de Steenstraat. Voor sommige gulle gevers was het even wennen dat er nu geen paal meer stond bij de AH, maar dat men digitaal het bedrag van de emballage kan doneren. Voor de maand oktober heeft dat bij Albert Heijn reeds € 256,15 opgeleverd. De inkomsten van november zijn nog niet bekend.

Bij de Jumbo aan de Langbroekseweg staat wel een emballagepaal van Hospice Duurstede waar de bonnetjes in gedeponeerd kunnen worden. Deze emballagepaal stond er in november en mag blijven staan tot eind december.
Hospice Duurstede dankt Albert Heijn en Jumbo hartelijk voor het mogelijk maken van deze actie!

Impressie landelijke VPTZ Vrijwilligersdag op 13 september 2022

Met zijn vieren bezochten we in theater de Flint in Amersfoort de VPTZ Vrijwilligersdag 2022 (We zijn Ariënne, Hennie Lammertink, Jolanda en ondergetekende). Het thema van de (mid)dag was Merkbaar van betekenis. Overal en ergens. Het werd een fijne bijeenkomst. Vol indrukken en veel humor, aan elkaar gepraat door Mathijs van Nieuwkerk en dat deed hij op zijn geheel eigen nonchalante manier, compleet in ruiten broek, warrige haardos en puntschoenen. (Zoals de datum aangeeft was dit voor de commotie rondom zijn persoon)

Met honderden vrijwilligers uit de palliatieve zorg genoten we van een gevarieerd programma met onder andere een gedicht van troostdichter Boudewijn Betzema, boeiende tafelgesprekken, een bijdrage van Rob Bruntink, winnaar van de Kübler-Ross-award, muziek door Mylou Frencken, die met de onvoorbereide longarts een gewaagd dansje maakte en Paul de Leeuw. We deden nog een kleine quiz via onze mobiele telefoon en met de uitreiking Prijs de vrijwilliger aan Hospice Haarlem sloot de middag af. Presentator van Nieuwkerk voelde zich betrokken en heeft een warm hart voor VPTZ. Hij is ambassadeur van Noaberhulp Zutphen, een organisatie voor palliatieve terminale zorg.
Er was na afloop ook nog ruimte om elkaar te ontmoeten onder het genot van een hapje en een drankje. We kijken terug op een fantastische middag.
Marga Staakman