Nieuwsbrief november 2023

Viering 10 jarig jubileum op 14 oktober

Heel veel vrijwilligers, vrienden, sponsors en overige genodigden van Hospice Duurstede vierden op 14 oktober het 10-jarig jubileum van Hospice Duurstede in de Grote Kerk. Het bestuur dankt het Wijks Vocaal en het Wijks atelier voor hun bijdragen en de inzet van de jubileumcommissie om dit jubileum zo feestelijk te laten verlopen!

Ook is er dank voor de overige organisaties en bedrijven die deze bijeenkomst mede mogelijk hebben gemaakt: Stichting Concerten Grote Kerk, Beheercommissie Grote Kerk, Vernooy Catering, Stadbrouwerij de Dikke, Gaia Wijnen, Drukkerij Den Hoed, Dorestad Bloem & Kado en Tom van Ginkel.

De opbrengst van de verkochte kunstwerken van het Wijks atelier voor de hospice was 225,- !

Een mooi verslag van deze bijeenkomst is te lezen in Het Groentje dat u kunt vinden door te klikken op onderstaande link.

Emballagepaal Albert Heijn de Horden

In de maanden augustus en september mocht Hospice Duurstede gebruik maken van de emballagepaal bij de Albert Heijn in de Horden. De klanten van de Albert Heijn hebben in die twee maanden bedragen van respectievelijk €128,50 en €179,65 aan emballage-bonnetjes gedoneerd!

Hospice Duurstede dankt Albert Heijn hartelijk voor het mogelijk maken van deze acties en de klanten voor het doneren van de bonnetjes! Met deze bedragen kunnen we weer wat extra doen voor onze gasten!

In de maand november mogen we bij de Albert Heijn in de Steenstraat opnieuw gebruik maken van de emballage-actie. En bij de Jumbo aan de Langbroekseweg in de maanden november en december.

Kerstborrel voor vrijwilligers

Op 14 december van 16.30 - 18.00 uur sluiten we het jaar voor de vrijwilligers af met een gezellige Kerstborrel in Calypso. Reserveer deze datum alvast: een uitnodiging volgt!

Kersthaakwerk voor Hospice Duurstede

Tijdens de jaarlijkse decemberactie van Hospice Duurstede brengen we dit jaar onder andere gehaakte engeltjes en kerstballen op de Kerstmarkt. Daarnaast bieden we het winkelend publiek ook de tijdloze en exclusieve kerstkaarten van twee voorgaande jaren, ontworpen door Anton Rekké.

De hospice adopteert als het ware de engeltjes van de familie De Ridder-Albers uit Wijk bij Duurstede. Die doneerde vorig jaar 120 gehaakte engeltjes om hun dankbaarheid te tonen voor de wijze waarop Hospice Duurstede hun moeder en oma heeft verzorgd. Geïnspireerd door dit gebaar stortten vele vrijwilligers en andere belangstellenden zich op het haken van engeltjes. Daarnaast worden er prachtige kerstballen gemaakt.

De engeltjes, kerstballen en kerstkaarten worden verkocht op de kerstmarkt in Wijk bij Duurstede op zondag 10 december.

Eventuele andere verkoopdata en locaties maken we bekend, zodra we dat weten.

Impressie herdenkingsdienst van 26 september

De pittoreske Sint Agneskerk aan de Brink Cothen heeft iets, dat de intieme sfeer van een herdenkingsdienst versterkt. Voor onze commissie was de keuze voor het kerkje dan ook een logische keuze om hier voor de tweede keer een mooi samenzijn te houden met familie van de overleden gasten en onze vrijwilligers.

De komst van familieleden van overleden gasten is iedere keer weer een verrassing. Deze keer was het een kleine groep. Een ieder herdenkt op eigen wijze. Wij doen het met liefde voor de familie die komt en doen ons best er een warm samenzijn van te maken.

De herdenking begint met het aansteken van de hospicekaars. Daarna noemen familie of vrijwilligers de namen van onze overleden gasten. Voor elke gast branden we een kaarsje. Deze keer waren het er 31, die we in de vorm van een hart hadden gerangschikt.

Daarna wordt er muziek vertolkt en gedichten voorgedragen.

Ton van Ginkel vertolkte met een deel van zijn prachtige koor, mooie liederen zoals The Sound of Silence, Only time en om af te sluiten Stay with me till the morning en het kippenvel veroorzakende Halleluja.

Na ieder lied droeg een vrijwilliger een gedicht voor zoals, ’de mensen van voorbij’ van Hanna Lam, en ‘draden van verbondenheid’ van Marinus van den Berg. Het mooie verhaal ‘Wat is rouw’ zoals alleen Toon Tellegen dit kan schrijven en als laatste het gevoelige gedicht ’Alsof je er weer even bent’ van een onbekende dichter.

Als alle kaarsjes branden, de muziek en de woorden verstommen is er stilte en ruimte voor het denken aan de overledenen… totdat iedereen samenkomt om na te praten met een drankje en een hapje.

Tranen, omhelzingen en een lach, ze horen bij herdenken. Ze vormen de overbrugging waarover iedereen weer langzaam terugkeert naar het leven van hier en nu en huiswaarts gaat met een mooie witte roos.

De commissie herdenkingsbijeenkomst kijkt terug op een waardige en waardevolle herdenking.

In gesprek met Kim en Sander Kraan

Kim en Sander zijn voor veel vrijwilligers bekende gezichten in onze hospice. De twee zijn verpleegkundigen voor Buurtzorg. We hebben ze uitgenodigd voor een interview, omdat het toch wel bijzonder is, dat ze als echtpaar in dezelfde organisatie werkzaam zijn.

Onze eerste vraag was direct een privé vraag: hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

Dat bleek met de zorg niets te maken te hebben. Scouting was de plek om elkaar goed in beeld te krijgen. Zeker toen ze beiden als leiding de middagen en vakanties voor de scouts gingen verzorgen. Uiteindelijk viel het “kwartje” tijdens het bloemencorso in Leersum in 2012.

In die tijd werkten ze allebei al wel in de zorg.

Kim heeft haar opleiding gehad in Tiel in het ziekenhuis Rivierenland. Na haar opleiding heeft ze daar veertien jaar gewerkt.

Sander heeft zijn opleiding in het ziekenhuis Gelderse Vallei te Ede genoten. Hierna heeft hij een half jaar gewerkt op een psycho-geriatrische afdeling van de Ridderhof in Amerongen als verpleegkundige. Dit was niet de werkplek, waarvan hij gelukkig werd. Hij kwam aan verpleegkundige taken totaal niet toe. Hierna is hij bij Buurtzorg gaan werken. Daar werkt hij inmiddels met veel plezier al achtenhalf jaar.

Kim is na veertien jaar werken in het ziekenhuis gaan werken bij Buurtzorg. Dat had te maken met het voor haar teruglopen van de kwaliteit van werken in het ziekenhuis. “Er was nauwelijks tijd om goede zorg te geven aan de patiënten. Sander gaf toen aan te gaan solliciteren bij team 2 van Buurtzorg. En zo is het gekomen, dat ik er dus al zes jaar met plezier werk.”

Aanvankelijk werkten ze niet in hetzelfde team. Omdat de teams kleiner werden fuseerden ze. De collega’s vonden het prima dat Sander en Kim als partners in het team gingen werken.  De overige medewerkers hadden en hebben daar geen moeite mee. Kim en Sander ervaren het zelf als heel prettig. Hoewel er thuis zeker belangstelling is voor andere zaken, wordt er af en toe ook wel gesproken over het werk.

Sander: “We kunnen samen sparren over de werkwijze binnen het team.”

Kim: “Je snapt elkaar beter.”

Binnen een Buurtzorgteam zijn er medewerkers met een specialiteit. We zijn benieuwd hoe dat is binnen hun team.

Sander: “Voor wondzorg heb ik een speciale opleiding gehad. Daarnaast ben ik specialist van PCA-pompen*. Om kosten voor andere teams te besparen (externen inhuren kost veel geld) geef ik mensen van andere teams trainingen hoe er mee om te gaan. Dat vind ik erg leuk om te doen.”

Kim: “Ik ben casemanager dementie binnen ons team. En verder zijn er nog de specialiteiten van palliatieve zorg, vitaliteit en oncologie.”

Buurtzorg is een zelfsturende organisatie. Daar is nauwelijks overhead.
Het hoofdkantoor in Almelo verzorgt wel de financiën. Tevens regelt het kantoor de afhandeling met de verzekeraars voor de door het Buurtzorgteam ingeschreven cliënten.

Wat duidelijk is, dat medewerkers wel in dit systeem moeten kunnen werken.

Kim: “Als er verschillen van inzicht zijn bij een bepaalde manier van werken, dan zal zeker niet iedereen zijn zin kunnen krijgen. Er wordt dan een periode van een aantal maanden te gaan werken afgesproken. Hierna volgt dan een evaluatie en kan het e.e.a. zo blijven of aangepast worden.”

Aanvankelijk werkten ze niet in hetzelfde team. Omdat de teams kleiner werden fuseerden ze. De collega’s vonden het prima dat Sander en Kim als partners in het team gingen werken.

Wat ons opviel tijdens de coronaperiode is, dat Buurtzorg voldoende beschermende kleding had. En dat terwijl er overal in het land bij de ziekenhuizen, verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties tekorten waren. Jos de Bok zorgt goed voor de medewerkers.

Van overheidswege wordt er druk gezocht naar manieren om de zorg en zeker de thuiszorg goedkoper te maken.

Kim: “Binnen onze organisatie doen we ons uiterste best om zoveel mogelijk verspilling van medicijnen en materialen tegen te gaan. Veel is nog prima te gebruiken en hoeft dus niet weggegooid te worden.”

Hoe ervaren jullie de werkzaamheden in onze hospice?

Sander: “Ik vind het heel fijn om in de hospice te zijn. Hier kan ik de mensen tot het eind van hun leven blijven verzorgen. Dat is helaas niet mogelijk als er wordt gekozen voor een zorgcentrum of een ander hospice.

Met de coördinatrices Maureen en Rebecca heb ik prima contact. Met de vrijwilligers is het heel plezierig samenwerken.”

Kim: “Met een fijn gevoel ga ik naar de hospice toe. Ik vind het fijn, dat er voldoende aandacht is voor de mensen. Dat is thuis niet altijd mogelijk en in het ziekenhuis is dat ook vaak door drukte nogal lastig. Als we een cliënt voorstellen om naar de hospice te gaan, is dat gesprek soms heel moeilijk. Er zijn vaak verkeerde ideeën over deze instelling. Ik heb een keer een filmpje gemaakt en laat dat dan zien. De reactie is dan meestal: ‘oh, dat ziet er licht uit.’ De drempel om toch voor de hospice te kiezen wordt hierdoor flink verlaagd.”

Tenslotte:

Hebben jullie plannen voor de toekomst?

Beiden willen graag bij Buurtzorg blijven werken. Regelmatig wordt er een tevredenheids-onderzoek gedaan. Daar werken ze heel graag aan mee.
Dat onderzoek zal van hun kant heel positief worden ingevuld, denken we.

Waar wel behoefte aan blijkt te zijn is de mogelijkheid voor intervisie. Daar komen ze vaak te weinig aan toe. De regiocoach wordt af en toe hiervoor uitgenodigd.

Hartelijk dank voor dit openhartige gesprek. We hopen jullie vaak te ontmoeten in onze hospice!

Loes en Jos

· Een PCA-pomp betekent Patient Controlled Analgesia (Analgesia = pijnbestrijding). Dat wil zeggen dat de patiënt zelf zijn pijn kan bestrijden. De patient krijgt hiervoor eerst een infuus. Vervolgens wordt de PCA pomp hierop aangesloten. In de pomp zit medicatie tegen pijn. Met een druk op de knop geeft de patiënt zelf een dosering pijnmedicatie.